Hoge Spoorbrug

Van Karnebeekstraat

De Hoge Spoorbrug is gebouwd in 1883 naar ontwerp van het toenmalige Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid, in opdracht van de Staatsspoorwegen. De constructie van de ijzeren bovenbouw is door firma H. Dalhuisen te Kampen gemaakt. De brug over het stationsemplacement bestaande uit drie ijzeren vakwerkoverspanningen met parabool-, visbuik- of lensconstructie van elk ca. 36 meter, die steunen op tussen de sporen geplaatste ijzeren jukken; de hoofdliggers der overspanning, die aan beide zijden is afgezet met een ijzeren hekwerk, is opgelegd op gietijzeren stoelen (rol-oplegging) en rustte oorspronkelijk op hardstenen sokkels. Deze zijn om technische redenen - electrificatie - inmiddels vervangen door stalen steunen op beton  die op hun beurt rusten op uit donkere baksteen opgetrokken landhoofden met hardstenen hoekblokken en geprofileerde waterlijsten. De opritten zijn vooral aan de zijde van Hanzeland sterk gewijzigd in verband met de aanleg van de Van Karnebeektunnel.